Ikona Facebook
Strona główna > Blog - Akademia self-publishingu > Jak napisać bestseller?

Jak napisać bestseller?

Autor: Jan Rozpisany
Data publikacji: 2016-10-12 17:02:00

Czy istnieje jeden, niezawodny przepis na bestseller? Czy trzeba trzymać się jakichś reguł, żeby zapewnić swojemu dziełu sprzedaż liczoną w tysiącach, a nawet milionach egzemplarzy? A może wszystko zależy od gustów i kaprysów czytelników, którzy jednego dnia zaczytują się powieściami o nastolatkach i wampirach, by drugiego sięgnąć po sensacyjną opowieść typu „zabili go i uciekł”. Nie ma jednoznacznej odpowiedzi, ale można pokusić się o podanie kilku wskazówek, choć zacząć wypada od paradoksalnego i nieco okrutnego (dla debiutantów) stwierdzenia, że łatwiej napisać bestseller, gdy już jeden się wcześniej napisało. I nie chodzi tu o doświadczenie autora, ale o podejście czytelników, którzy − widząc znajome nazwisko − kupują książkę. Przekonała się o tym J.K. Rowling, która jako Robert Galbraith sprzedała niewiele egzemplarzy Wołania kukułki. Jednak po ujawieniu, kto ukrywa się pod tym pseudonimem, książka błyskawicznie trafiła na pierwsze miejsce list bestsellerów! Każde kolejne dzieło „etatowego” autora bestsellerów sprzedaje się świetnie, ponieważ czytelnicy wiedzą, co kupują i czego się spodziewać. Ale co można doradzić debiutantom?

Po pierwsze, trzeba zadać sobie pytanie, dla kogo piszemy, a kiedy już mniej więcej określimy grupę odbiorców, należy się zastanowić, czego owi potencjalni odbiorcy oczekują? Akcji i aury tajemnicy? A może pocieszenia i wsparcia? Romantycznych uniesień czy realistycznych opisów zbrodni? Gdy już odpowiemy sobie na te pytania, trzeba określić ścieżkę gatunkową i się jej trzymać. Mieszanie gatunków i eksperymentowanie lepiej zostawić na inną okazję, jeśli jednak chcemy różne gatunki łączyć, to pamiętajmy o właściwej proporcji, na przykład pilnujmy, by sensacja nie stała się romansem, gdy do przygód dzielnego agenta służb specjalnych postanawiamy wpleść wątek miłosny. 

Po drugie, zawsze warto zainwestować czas i własną wyobraźnię w bohaterów, w ich historię i pełną charakterystykę. Pisarze często tworzą całe biografie postaci, choć do samej książki trafia tylko to, co jest niezbędne, by danego bohatera ożywić i uwiarygodnić. Bohaterów lepiej opisywać poprzez ich zachowania, drobne zwyczaje, nerwowe tiki, styl ubioru czy mówienia. Lepiej tworzyć ich opis za pomocą obrazów, a nie prostego wyliczenia cech.

Po trzecie, trzeba przemyśleć konstrukcję książki. Zdecydowanie lepiej czyta się rozdziały krótkie niż długie, ale długość rozdziału powinna korespondować z kontekstem i treścią. Czasami warto wprowadzić pewne konstrukcyjne schematy, na przykład rozdziały mogą odpowiadać godzinom lub dniom, mogą też mieć różnych narratorów – wszystko zależy od pomysłu autora. Wskazana jest tu jednak pewna konsekwencja. A zatem zanim zdecydujemy się na tego rodzaju zabieg konstrukcyjny, zastanówmy się dobrze, czy w pewnym momencie nie okaże się on ograniczeniem, a opowieść nie rozsadzi zaplanowanej struktury. Jedno jest pewne: rozdział lub część książki należy zakończyć tak, aby czytelnik z niecierpliwością przerzucił kartkę i czytał dalej − na przykład zwrotem akcji, odkryciem, zapowiedzią ujawnienia ważnej informacji.

Po czwarte, czas spędzony na tworzeniu szkiców fabuły, schematów akcji, różnych wersji i weryfikowaniu informacji nigdy nie jest czasem straconym. Im lepiej się przygotujemy do pisania, tym łatwiejsze się ono okaże. Amerykańscy „producenci” bestsellerów, tacy jak James Patterson (od lat w czołówce najlepiej zarabiających pisarzy na świecie), dysponują całym sztabem ludzi do pomocy, lecz aspirujący autor przyszłego bestsellera musi sobie poradzić sam. Nawykiem powinno stać się robienie notatek (można je zapisywać lub nagrywać), szkiców fabuły, wykresów powiązań między bohaterami. W dobie internetu wyszukiwanie i sprawdzanie informacji nie powinno sprawiać trudności, a jeśli wydając naszą książkę, zdecydujemy się skorzystać z usług redaktora, to możemy też liczyć na jego pomoc w tej sprawie.

Wreszcie, po piąte, trzeba pisać, poprawiać i dalej pisać. Nawet najwspanialsze pomysły nie staną się bestsellerem, o ile nie zostaną przelane na papier i wydane. A gdy już mamy potencjalny przebój gotowy, to nie traćmy czasu na szukanie wydawcy i  wydajmy go sami, korzystając z usług takich portali jak Rozpisani.pl. Autorem bestsellera trzeba zostać jak najszybciej, by natychmiast zabrać się do pisania kolejnego!

Rozpisani Azymut PWN IBUK Biblionetka Ravelo Lideria iFormat Księgarnia PWN
Serwis ROZPISANI.PL jest częścią Grupy PWN i należy do Wydawnictwa Naukowego PWN S.A.
Wydawnictwo Naukowe PWN S.A., ul. G. Daimlera 2, 02-460 Warszawa, www.pwn.pl
Spółka zarejestrowana w Krajowym Rejestrze Sądowym Sądu Rejonowego dla m. st. Warszawy, XIII Wydział Gospodarczy, nr KRS 0000067444, kapitał zakładowy: 4 250 606,00 zł
© 2019 Grupa PWN S.A.


1.2.1.1385