Ikona Facebook
Strona główna > Blog - Akademia self-publishingu > Co musisz wiedzieć zanim wydasz książkę?

Co musisz wiedzieć zanim wydasz książkę?

Autor: Jan Rozpisany
Data publikacji: 2017-05-13 12:45:00

Self-publisher staje przed wieloma wyborami: musi na przykład zadecydować, czy podejmuje się wydania książki całkowicie samodzielnie, czy raczej skorzysta z usług takich portali jak Rozpisani.pl, oferujących szeroki wachlarz usług edytorskich, promocyjnych i dystrybucyjnych. Zanim jednak podejmie jakąkolwiek decyzję, powinien odpowiedzieć sobie na kilka podstawowych pytań: Dlaczego chcę opublikować moje dzieło? Co chcę osiągnąć, wydając moją książkę? Kto ma być odbiorcą-czytelnikiem tej książki? Od odpowiedzi na te pytania zależy tak naprawdę to, ile czasu, wysiłku i pieniędzy będzie gotów poświęcić na realizację swojego zamiaru.

Rozważmy kilka przykładowych sytuacji. Chcemy wydać zbiór wspomnień czy rodzinnych anegdot, a naszymi czytelnikami mają być członkowie rodziny i przyjaciele, których będziemy naszą książką obdarowywać. Ważne będzie dla nas raczej zrównoważenie kosztów (nie mamy bowiem w perspektywie ich ewentualnego zwrotu ze sprzedaży) oraz druk bardzo małego nakładu z możliwością druku na żądanie. W takiej sytuacji nie musimy też starać się o nadanie numeru ISBN (trzeba jednak pamiętać, że książka bez tego numeru obłożona jest wyższą stawką podatku VAT, a zatem jeśli zechcemy naszą książkę sprzedawać, to ISBN zdecydowanie należy dla niej uzyskać). Jednak chyba większość self-publisherów chce wydać swoją książkę po to, aby ją sprzedawać i to w możliwie największym nakładzie. Czy wystarczy wówczas sama wersja elektroniczna? Konieczna może się okazać analiza rynku czytników i publikacji elektronicznych w naszym kraju, żeby skalkulować, ile możemy zarobić, sprzedając wyłącznie e-booki.

Może lepszym rozwiązaniem okaże się inwestycja w wydanie papierowe i w profesjonalną promocję oraz  dystrybucję. Samodzielne dotarcie do mediów w celach promocyjnych oraz do sieci sprzedaży, dużych księgarni internetowych i stacjonarnych, bibliotek czy supermarketów i dyskontów, w których też sprzedaje się od jakiegoś czasu książki, może być dla autora bardzo trudnym wyzwaniem. A przecież jeśli chcemy naszą książkę sprzedawać, jeśli widzimy ją na półce wśród bestsellerów, to powinna ona trafić do dużych księgarń, ponieważ w ten sposób może dotrzeć do najszerszego grona potencjalnych czytelników. Poza tym, warto się zastanowić, czy dysponujemy czasem i odpowiednimi umiejętnościami, aby samemu zająć się promocją i dystrybucją. Nieudolna promocja może przynieść skutki odwrotne niż zamierzone.

A może przyświeca nam inny cel i chcemy wydać książkę, aby zaistnieć na scenie literackiej? Warto wtedy zastanowić się nad zainwestowaniem w profesjonalną redakcję, dzięki której nasza praca przejdzie pierwszy test krytycznego czytania, a redaktor pomoże nam ją udoskonalić. Okładka może mieć mniejsze znaczenie, gdy dla rodziny wydajemy zbiór przepisów na pyszne ciasta. Ma jednak zdecydowanie większe znaczenie, gdy nasze dzieło chcemy sprzedawać, ponieważ często to właśnie okładka przyciąga wzrok klienta i wzbudza jego zainteresowanie. Ważny jest także tekst promocyjny umieszczony na okładce lub w opisie e-booka w sieci, ale czy potrafimy sami taki tekst napisać? Wbrew pozorom niełatwo spojrzeć na własne dzieło z takiej marketingowej perspektywy i napisać kilka zdań, które zachęcą innych do kupienia naszej książki.

Krótko mówiąc, decyzja o wydaniu książki na zasadach self-publishingu łączy się z określeniem tego, co chcemy tym działaniem osiągnąć, na czym nam zależy najbardziej, na czym nieco mniej, a co w ogóle nie ma dla nas znaczenia. Największą zaletą self-publishingu jest właśnie to, że wszystkie te decyzje podejmujemy sami, nic nie jest nam narzucane, a jednocześnie możemy korzystać z wiedzy, doświadczenia i wsparcia profesjonalistów, którzy przygotowują takie oferty jak Rozpisani.pl. 

Rozpisani Azymut PWN IBUK Biblionetka Ravelo Lideria iFormat Księgarnia PWN
Serwis ROZPISANI.PL jest częścią Grupy PWN i należy do Wydawnictwa Naukowego PWN S.A.
Wydawnictwo Naukowe PWN S.A., ul. G. Daimlera 2, 02-460 Warszawa, www.pwn.pl
Spółka zarejestrowana w Krajowym Rejestrze Sądowym Sądu Rejonowego dla m. st. Warszawy, XIII Wydział Gospodarczy, nr KRS 0000067444, kapitał zakładowy: 4 250 606,00 zł
© 2019 Grupa PWN S.A.


1.2.1.1385