Ikona Facebook
Strona główna > Blog - Akademia self-publishingu > Co decyduje o sukcesie książki

Co decyduje o sukcesie książki

Autor: Jan Rozpisany
Data publikacji: 2015-09-14 00:00:00

Sześć najważniejszych rzeczy, które decydują o sukcesie książki

1. Okładka
Prawda jest zdecydowanie banalna: ludzie oceniają książki po okładce i zwracają uwagę na te, które mają ciekawy design.

Weźmy na przykład „Gwiazd naszych wina” Johna Greena. Nie można od tej okładki oderwać oczu. Z jakiegoś niewytłumaczalnego powodu, łatwo ją znaleźć zarówno w Tesco i na półkach w Empiku. Okładka ma to „coś”. Sprawia, że możemy kupić książkę i nigdy nie przeczytać. Projektanci tworząc wiedzieli, że to ważne. Inny przykład to „Bork” Marcina Hawryło. Jestem przekonany, że autor sprzedał 100 egzemplarzy w tydzień, bo książką miała dobrą okładkę. W tym przypadku – to pomysł i zdjęcie autora. Dlatego warto zainwestować w dobry projekt i grafika. 

 

2. Redakcja i korekta

Każdy, kto choć trochę interesował się self-publishingiem, słyszał opowieści grozy o książkach autorów-wydawców, którzy zawierzyli własny siłom w tej mierze: że ich proza jest usiana błędami ortograficznymi i gramatycznymi; że ma słabą narrację, itp. To nie przypadek.

Na świecie rzadko słyszy się o spektakularnych sukcesach self-publisherów, których książki były zredagowane przez nich samych, ich żony, mężów, przyjaciół itp. Co profesjonalista to profesjonalista.

Jeśli nie wierzysz, że Twojemu manuskryptowi potrzebna redakcja i korekta, zrób prosty test. Użyj do tego wyszukiwarki w Wordzie. Wpisz w niej kilka słów, które użyłeś w tekście. Zobaczysz ile powtórzeń jest w Twojej pracy. W ten sposób znany brytyjski self-publisher Daley James Francis odkrył, że powtórzył sformułowanie „ chodził” 57 razy w 59 tys. znaków! Po tym teście był przekonany, że redaktor jest w stanie wskazać jeszcze więcej błędów i powtórzeń.

Jeśli obawiasz się redakcji, możesz najpierw sprawdzić redaktora. Poproś o próbkę redakcji tekstu i upewnij się, że redaktor poprawi błędy, ale przy tym zachowa Twój styl.

 

3. Przygotowanie plików do druku i konwersja plików

Niejeden autor się na tym przejechał i o mało nie dostał obłędu przygotowując plik do druku lub ebooka samodzielnie. Zamiast robić to samemu, powierz to specjalistom. Pamiętaj, że w Rozpisani.pl płacisz za druk i przygotowanie pliku do druku lub konwersję, ale nie płacisz za dostęp do szerokiej dystrybucji. W cenie druku lub przygotowania pliku zyskujesz rozpowszechnianie.

 

4. Self-publishing usługi

Do niedawna self-publisherzy byli zdani na siebie. Musieli sami szukać tłumacza, grafika, drukarni.

W Rozpisanych.pl jest wiele z tych usług. Planując budżet powinno się rozważyć wszystkie za i przeciw dla każdej z nich. Na przykład, jeśli jesteś autorem dla dzieci, raczej powinieneś skupić się na drukowanej książce, a nie ebooku. Jeśli mieszkasz za granicą i chcesz tam dotrzeć do czytelników, warto myśleć o tłumaczeniu. Poznaj wszystkie możliwości, także po to by zaoszczędzić.

 

5. Marketing i reklama

Istnieje wielu autorów, którzy woleliby zabić smoka wawelskiego, niż używać Facebooka, Twittera, LinkedIn lub jakąkolwiek innych form wsparcia sprzedaży i znalezienia większej publiczności. Tyle, że nie żyjemy już w 1915 roku. 

Word of mouth jest obecnie najsilniejszym narzędziem marketingowym. Dlatego, jeśli napisałeś wielką powieść media społecznościowe wykorzystane do marketingu szeptanego, mogą pomóc Ci odnieść sukces. Przebić się ze swoim nazwiskiem na zatłoczonym rynku książki jest bardzo trudno. Dlatego prowadzenie bloga i wykorzystanie social mediów jest bardzo wskazane.

Również Rozpisani.pl oferują szereg usług m.in.: przygotowanie informacji prasowej i jej wysyłka do mediów, organizację spotkania autorskiego, patronaty, materiały promocyjne i inne „szyte na miarę” usługi. Można zacząć od niewielkiego budżetu – 300 – 500 zł. Taki wydatek plus Wasza aktywność na Facebooku lub Twitterze mogą zdziałać dla książki naprawdę wiele.

 

6. Recenzje

Warto poprosić kogoś o recenzję. Warto też poprosić bliskich, znajomych i przyjaciół, by dzielili się opinią o Twojej książce, polecali ją innym. Jest jednak jedno „ale”. Muszą to być szczere opinie. Kupowane recenzje łatwo rozpoznać. 

 

I jeszcze na koniec rada gratis.

Warto robić cokolwiek, by Twoja twórczość została zauważona przez więcej czytelników. Trzeba robić to tak długo, dopóki będą chcieli kupować Twoją książkę.

Warto robić to z ludźmi, którzy kochają książki. Bo to na pewno przełoży się na ich jakość. 

Rozpisani Azymut PWN IBUK Biblionetka iFormat Księgarnia PWN
Serwis ROZPISANI.PL jest częścią Grupy PWN i należy do Wydawnictwa Naukowego PWN S.A.
Wydawnictwo Naukowe PWN S.A., ul. G. Daimlera 2, 02-460 Warszawa, www.pwn.pl
Spółka zarejestrowana w Krajowym Rejestrze Sądowym Sądu Rejonowego dla m. st. Warszawy, XIII Wydział Gospodarczy, nr KRS 0000067444, kapitał zakładowy: 4 250 606,00 zł
© 2020 Grupa PWN S.A.


1.2.1.1399